Курсът по „Организация и управление на учебно-възпитателния процес” е предназначен за студенти – магистърска програма «Начална училищна педагогика» (неспециалисти). Процесът на обучение се осъществява по определен от учебния план хорариум.
Целта на обучението е систематично да се изложат основните проблеми на тази област от научното познание, като се наблегне на:
- Теоретични основи в областта на идеите за управление на учебно-възпитателния процес (мениджмънт на класа) – възникване, развитие, същност, основни понятия, водещи теории.
- Запознаване с различни изследвания в областта и техния анализ.
- Изграждане на визия за облика на учителя като организатор и ръководител на дейностите в класната стая (мениджър на класа).
- Практически модели за управление на класната дисциплина и направляване на ученическото поведение.
- Работа по казуси и практически задания.
Важна задача на обучението по „Организация и управление на учебно-възпитателния процес” е студентите да формират своята ценностна ориентация върху научна основа, да изградят професионална нагласа и практическа компетентност за прилагане на различни класно-управленски технологии в реална училищна среда.
Очакваните резултати към настоящия курс са в края студентите:
- да познават основните модели за управление и ръководство на класните дейности;
- да имат основни знания и умения за боравене с понятийния апарат в областта;
- да имат адекватно на съвременните реалности отношение към различните измерения на организация и управление на учебно-възпитателния процес и по-специално в началното училище;
- да придобият необходимите нагласи и умения за практическо приложение на основни модели за управление и ръководство на учебно-възпитателния процес в началното училище.
- Teacher: Александър Ранев
Курсът по “Дидактика на техниката и технологиите” включва система от знания, умения и отношения, които студентите придобиват в методиката на обучение по техника и технологии. Предлагат се редица теми и проблеми за съдържанието на обучението, основните организационни форми, методи за преподаване и учене, дидактическите принципи, оценяването на резултатите от обучението и др. Поставя се акцент на някои основни съвременни тенденции в преподаването и усвояването на техниката и технологиите в началните класове. В обучението са включени разнообразни упражнения за работа с основните материали, разработването на уроци и дейности, спецификата на организацията на обучението по домашен бит и техника и др.Курсът е насочен към овладяване на знания, умения и практически опит у обучаваните, свързани с процеса на преподаване на техниката и технологиите в началното училище.
- Teacher: Любен Витанов
- Teacher: Николай Цанев
Анотация
- Преподавател: Любка Алексиева
- Преподавател: Николай Цанев
Учебната дисциплина се вписва в теорията на предучилищната педагогика като теоретико-приложна система от педагогически основания за анализ и оценяване на същността и спецификата на рисуването и моделирането. Разглеждат се въпроси, засягащи генезиса на изобразително-творческата дейност на детето, развитието на неговите художествени възприятия и на образните му представи. Анализират се възможностите за изграждане на естетико-художествено отношение към изобразителното изкуство и към средствата за художествена информация. Студентите се запознават с произхода и място на изкуството в обществото, образователните изисквания към естетико-художественото развитие в предучилищна възраст и сравнителен анализ на образователното съдържание в учебните програми – параметри на изобразителната култура и изобразително-творческата активност на детето.Анализират се различните видове изобразително-творческа дейност - рисуване и моделиране.Структурата на цикъла от лекции и тематичната насоченост на семинарните упражнения целят изграждане у студентите на умения за интерпретиране на педагогически модели по отношение стимулирането на изобразително-творческата дейност на децата чрез изкуството.Овладяват се познания за изобразителната дейност и за прилагане на конкретни форми и методи при рисуването и моделирането, за използване на придобитите знания и умения при различни педагогически ситуации в детската градина. Студентите се запознават със системата за възприемане на произведения на изобразителното изкуство от децата,както и с диагностиката на изобразителните способности на децата.
- Teacher: Лучия Ангелова
- Teacher: Гергана Михайлова-Недкова
Курсът има за цел да представи текстовото пространство от различни аспекти. От една страна като цялост от езикови продукти, от друга като типология спрямо предназначението му, начин на продуциране, а също и като средство в процеса на обучение.
- Teacher: Емилия Евгениева
Целта на курса е да запознава студентите с основните понятия на изобразителното изкуство, а също така с основните методологически и теоретически основи на художественото развитие на учениците от начална училищна възраст. Курсът по “ Дидактика на изобразителното изкуство” дава на студентите основни знания за изобразителното изкуство, разкрива им пътищата по които те да станат достояние на техните бъдещи ученици, запознава ги с основните методологически и теоретически основи на художествената изразителност на децата от предучилищна и начална училищна възраст. Запознава с възможностите на художествения език, с основните изразни средства, със закономерностите и факторите влияещи върху художественото развитие на децата и учениците, с психолого-педагогическите основи на художествения възпитателен процес.Студентите получават познания относно видовете изобразително изкуство, жанровете изобразително изкуство и техните характерни особености и изразните средства в изобразителното изкуство.Разглежда се изобразителното изкуство в контекста на естетико-художественото развитие – оценка, готовност за училище, диагностика, както и различни техники – акварелни, смесени, неконвенционални, по апликиране, по моделиране.
- Учител: Лучия Ангелова
- Учител: Гергана Михайлова-Недкова
Курсът е насочен към овладяване на знания, умения и практически опит у обучаваните, свързани с процеса на преподаване на техниката и технологиите в началното училище. Успешно завършилите курса ще познават и ще могат да преподават учебния предмет „Домашен бит и техника” в началното училище.
- Teacher: Любен Витанов
- Teacher: Николай Цанев
Основната цел на учебната дисциплина е да подготви студентите за преподаване на предмета "Информационни и комуникационни технологии" в началното училище. По време да работата те ще се запознаят с основните положения в методиката на обучение по ИКТ, ще получат обща представа за разглежданата област, ще се ориентират в интегрирането на съвременните технологии в учебния процес.
- Teacher: Любка Алексиева
- Teacher: Николай Цанев
Основа цел на тази дисциплина е да предложи базисни знания относно особеностите и обучението на зрително затруднените деца и ученици. Вниманието ще се фокусира в следните области:
- групи зрително затруднени – класификация. Основни зрителни заболявания.
- периодизация в грижите на обществото за зрително затруднени лица.
- особености на учебния процес при зрително затруднени – брайлово писмо и релефни изображения.
- специални програми за зрително затруднени - ориентиране и мобилност; полезни умения; зрително подпомагане.
- интегрирано и включващо обучение при зрително затруднени. Модели на интегрирано и включващо обучение. Функции на ресурсния учител.
- обучение на специфични групи зрително затруднени деца – с множество увреждания, сляпоглухи.
- маниеристично поведение при зрително затруднени.
- вербализъм при зрително затруднени.
- особености на вербалното и невербалното общуване при зрително затруднени.
В края на курса студентите ще имат основни познания върху особеностите на обучение на тези ученици, включващи масови, специални и адаптирани програми, ще са запознати със същността на брайловото писмо като основно средство за четене и писане при слепите, с релефните изображения като символ на нагледността, с особеностите на интегрираното и включващото обучение на тази категория ученици и с някои типични особености, произтичащи от слепотата и слабото зрение.
- Teacher: Мира Цветкова-Арсова
Курсът по "Дидактика на родинознанието и природознанието - съвременни тенденции и подходи" е предназначен за студенти, които желаят да придобият образователно-квалификационната степен “Магистър по начална училищна педагогика”.
Целта на курса е да предостави на студентите информация за основните аспекти от развитието на Дидактиката на родинознанието и природознанието като частна дидактика - същност, възникване, съвременни концепции за нейното развитие, основни дидактически категории, иновационни технологии. При завършването на курса студентите ще умеят да разработват различни методически варианти и да използват различни статегии за активно учене при работа с ученици от началното училище по учебните предмети роден край, околен свят, човекът и природата и човекът и обществото.
- Teacher: Людмила Зафирова
- Teacher: Илиана Мирчева