Информация за курс
Основа цел на тази дисциплина е да предложи базисни знания относно особеностите и обучението на зрително затруднените деца и ученици. Вниманието ще се фокусира в следните области:
- групи зрително затруднени – класификация. Основни зрителни заболявания.
- периодизация в грижите на обществото за зрително затруднени лица.
- особености на учебния процес при зрително затруднени – брайлово писмо и релефни изображения.
- специални програми за зрително затруднени - ориентиране и мобилност; полезни умения; зрително подпомагане.
- интегрирано и включващо обучение при зрително затруднени. Модели на интегрирано и включващо обучение. Функции на ресурсния учител.
- обучение на специфични групи зрително затруднени деца – с множество увреждания, сляпоглухи.
- маниеристично поведение при зрително затруднени.
- вербализъм при зрително затруднени.
- особености на вербалното и невербалното общуване при зрително затруднени.
В края на курса студентите ще имат основни познания върху особеностите на обучение на тези ученици, включващи масови, специални и адаптирани програми, ще са запознати със същността на брайловото писмо като основно средство за четене и писане при слепите, с релефните изображения като символ на нагледността, с особеностите на интегрираното и включващото обучение на тази категория ученици и с някои типични особености, произтичащи от слепотата и слабото зрение.
- Teacher: Мира Цветкова-Арсова