Децата и учениците с множество увреждания дълги години са обект на засилена изолация и умишлено игнориране както по света, така и от страна на българското общество. В световен мащаб опити за тяхното обучение се правят в средата на 19 век, а в България едва през последните десетилетия започна процес на признаване на  техните права, възможности и потенциал за обучение. С премахването на понятието “необучаеми” на практика те получиха реален достъп до образователната система.

Ето защо тази дисциплина цели да запознае студентите с уникалната природа на множествените увреждания и да привлече вниманието към тази сегрегирана категория ученици. Дисциплината засяга въпроси като:

-           дефиниции и класификация на децата и учениците с множество увреждания;

-           исторически преглед на зараждането и развитието на идеята на обществото за обучение на зрително затруднените с множество увреждания;

-          образователно оценяване;

-          екипност в работата с тези деца. Подходи на екипа;

-          преглед на характерни причини, предизвикващи множество увреждания - синдроми, заболявания, придобити причини;

-          проблемно поведение;

-          области в обучението на ученици с множество увреждания;

-          особености на сляпоглухите. Форми на общуване   и др.

Исторически погледнато училищата за деца с нарушено зрение първи проявяват интерес към обучението на зрително затруднените с множество увреждания и към сляпоглухите. Подобно е положението и в България, където в специалните училища за деца с нарушено зрение към момента 60% от обучаваните ученици са с множество увреждания. Това налага усилена подготовка на специалисти за работа с този увеличаващ се контингент и осигуряване на адекватни знания в една широка област, каквато са комбинациите от различни нарушения.