Основната цел на курса е осигуряване на достатъчно условия за съизмеримост на получената езикова компетентност в училище на деца без нарушения в развитието и децата с нарушение. Курсът има за цел също така да се изясни как различните езикови практики оказват влияние при създаване на езиковата норма. От особено значение за разработване на учебната дисциплина е разработването на принципите на обучение, които са свързани с модела на езиковото формиране на учениците. Тези принципи на обучение се разработват в съпоставителен план с традиционните дидактически принципи. Това дава възможност пред студентите да се демонстрира модела на възникващите взаимоотношения на общодидактически постановки и техните частно-методически вариации. Това се налага в учебната програма да се включват както теоретични постановки по проблема, така и тяхната практическа интерпретация.

Курсът се състои от теоретична и практическа част. Общата теоретична част е построена на основание на методиката на обучение по български език и четене в масовото училище. Върху тази основа се разработват подходите за редуциране на учебното съдържание – основно умение за бъдещите учители специални педагози. Приложните аспекти са по посока на изграждане у студентите на умения за: определяне и конкретизиране на целите на обучение; разработване и прилагане на специфични методи на обучение в при ученици със СОП; разработване на принципи за редуциране на учебното съдържание; диагностициране и оценяване на учебните постижения на обучаващите се.